Monday, April 12, 2010

Jebat Hang Tuah





ar tuh aku gi tengok teater kat utp..

pasal teater bangsawan tuah hang jebat.. satu teater yang sangat mengagumkan bagi aku.. aku nih takder la reti sangat nak komen2.. komen lebey2 kang, aku pon belakon dulu pon cam haram..

masa mula-mula masuk dewan, aku sangat teruja tengok ader grup gamelan dan pemuzik kiri dan kanan dewan.. mesti best nih...

sebelum start, aku tengok ader apek cina dan tukang sapu sampah tuh sedang mengaut tumpuan penonton untuk mengambil tempat.. bagus jugak.. walaupon kadang-kadang tak berapa natural bila becakap..

kemudian, ader muzik gamelan.. muzik yg menyebabkan pembetung darah aku memuncak sebelum mula show tuh..

teater dimulakan dengan satu teater pendek, nasik lemak seposen oleh Qum Actors.. watak anjing tuh mula2 aku tengok sangat bertenaga dan memberi kuasa pada cerita tuh. tapi lama-lama, jalan cerita macam makin meleret dan jadi bosan sikit.. si gagak tuh pulak aku tengok, bila lahh nak beraksi, ashek goyang2 tepi pentas jer..

paper pon, jalan cerita nya yang aku nampak, mcm mana seko anjing nak kumpul kan sposen nak beli nasik lemak.. kalo malas nak berusaha, kene tipu lah ko.. Segala usaha yang kita buat tuh kene lah melalui jalan yg elok untuk dapatkan keberkatan.. mungkin kita dah berusaha.. tapi kalo rejeki tak berkat, mungkin abes cemtuh jer rejeki kita tuh.. tuh sepaham aku laaaa... tahniah Qum Actors..

kemudian tros pada cerita bangsawan tuh.. daripada jalan cerita, aku nampak plot dia membangun dan mencapai klimaks cerita pada bila hang tuah nak dihukum bunuh.. dengan keadaan si jebat yang abnormal tuh menyebabkan cerita menjadi sensasi dan berkeadaan lebih dramatik.. lebih-lebih lagi bila tuah bunuh si jebat mulut laser tuh.. muzik latar dan efek dari gamelan sangat membantu dalam membuat emosi penonton cair.. penyanyi untuk extra turn pon sangat bagus menyanyi.. dan setiap lagu membantu membawa emosi penonton untuk next show..

dari segi lakonan... aku nampak ader beberapa pelakon yang buat muka lembu atas pentas (muka takda perasaan).. jadi kene lah maintain wajah, walopon x da dialog. contoh terbaik aku dapat lihat malam tuh muka tun bija sura.. dia sgt kaya dengan facial expression.. muka tuah juga bagus dalam bertidak balas dalam setiap patah katanya.. dato bendahara si gedung akal laut bicara, agak sikit keras dari segi pegerakan.. gunakan ruang yang ada.. kene tunjuk credibility sebagai orang bijak, mahir dan berpengalaman.. dato bendahara ader potensi untuk maju dan bleh tunjuk dato bendahara versi lain.. jebat plak nampak agak selalu menjerit sampai nak ilang suara.. tapi dari segi dia menggila.. memang menarik.. selain tuh adegan bila lanun nak haram tuh hina sultan pon bagus.. bila sultan bangun tido pon menarik..

dari segi cara teater dipersembahkan, mungkin kurang setuju kalo ramai sangat orang datang menyerbu dari bawah pentas.. uncle depan aku tuh sampai kene langgar sebab dek scene nak bunuh jebat.. aku rasa macam serabut kalo ramai sangat orang datang dari bawah.. kalo boleh, gunakan ruang pentas jugak.. efek keris cucuk tuah jebat masa atas pentas pon agak menggelikan hati.. mungkin ader adegan tertentu yang tidak perlu dibuat yang menyebabkan mood penonton hilang sket.. mcm bila aku tengok bila bini sultan menjerit bila lanun kene bunuh, mungkin bini sultan tuh tak pelu jerit sampai tarik attention sumerang. cara macam mana dato bendahara kene ambush pon kene diperbaiki.. kalo dato bendahara dapat tunjuk sket silat kosong atau silat pulut pon jadilah nak tepis lanun sorang dua tuh, baru lah syok sket mcm dalam citer cine tuh.. (cakap senang laaa)

aper pon.. secara keseluruhan cerita bangsawan nih menarik dan menyentuh hati dan persaan.. kalo tak, takkan awek sebelah aku tuh menangis mengesat air mata.. (tak tau la mata dia masuk abuk ker..)

cerita tentang betapa kita terlalu mengejar keduaniaan tanpa menghiraukan betapa ada yang lebih berkuasa dari kita.. taat dan setia kita pada sesorang tuh pon ader la padanya.. yang ader maksud double meaning tuh tak payah la cerita..

tahniah pada pereka set background yang sangattt menarikkk dan menghairahkan kornea aku melihat.. besok2 kalo aku nak kawin, nak panggil diorang rekakan set kawin aku.. aku nak ader puncak2 gunung kat blakang, dengan tembok besar cina sekali..

gamelan dan background muzik pon menyebabkan jantung aku penat mengepam darah.. ashek berdebar ajer..

penari2 upag pon menari dgn bagus sekali.. kalo tak, masakan dato bendahara ngan menteri2 lain macam tak cukup mata nak tengok diorang menari..

show mime pon sangat menarik.. aku heran sket sbb kan ader sorang lagi pelakon mime yang terkenal tuh? mana dia? dia takda bwat show ker malam tuh.. mmuuuuuuu~~

aper pon.. TAHNIAH kepada semua crew dan pelakon!!! korang dah berusaha dengan baik sekali..






asal x da pompwan joget? menteri jantan.. tengok org jantan joget.. ?? tengok mata menteri tepi tuh... nak buat menantu ker??





Monday, March 29, 2010

kektus saya berbunga lagi






sebatang kektus aku dah berbunga.. cantik..

aku tunggu lebih dari 3 minggu untuk kektus nih bebunga..

dan akhirnya dia bebunga..

kektus nih, (dah banyak kali aku cakap), walaupun luarnya nampak kasar, tapi dalamnya lembut aja..

walaupun kektus nih buruk, tapi bila berbunga, cantiknya, tuhan aja yang tau.. kektus.. kektuss..


p/s; tq timah amek gambar kektus nih.. kalo ko nak bejayo, ikut mcm kektus~

Sunday, March 21, 2010

Bangsawan TUAH HANG JEBAT April ini!


Tak sabar nak tengok depa belakon..


Tronoh Theatre Shop akan bwat show bangsawan..
10-11 April nih..
lima hinggit ajer..
kat multi-purpose hall,
Universiti Teknologi PETRONAS..

So kalo sesapa rasa stress keje ker, stress blaja ker... mai la tengok teater bangsawan nih..

huahuahua.. dah lamo tak tengok teater.. mau tengok teater..

sambil menyelam, sambil minum air kan? so kene planning bebetoll...

so, bulan april nih aku mau gi ipow~ gi tronoh~

kalo nak tengok info.. kelik ajer kat SINI..

bebudak Tronoh Theatre Shop nih memang power root belakon.. so aku rasa tak rugi kalo gi tengok..


(skang teringat bila masa aku masuk mph, nampak doc tengah tunggu pelakon2 kat MPH sambil menyanyi sorang2 kat tepi pentas~)

Thursday, March 11, 2010

"mampuih la kau"


Ari tuh aku pegi jalan-jalan kat tempat keje aku.. lepas tuh, aku ader jumpa benda yang pelik tengah menguit-nguit atas tanah..

bila aku datang tengok,

"ehh.. ader belut.."

aku amek.. aku jinjit bawak balik, nak tunjuk kek timah..

aku bawak naik kete, letak kat bawah seat kete..

bila sampai umah, aku tengok belut tuh dah keras.. sebab sejuk sangat aircond kete aku..

aku amek, letak dalam sink.

dia gerak sikit.

"fuhh.. nasib baik idup lagi.."

aku tengok dalam bilik, timah tido lagi..

bila aku pikir-pikir balik, aku maleh nak tunjuk

aku buang dia kat tepi paip depan umah..

aku amek gambar,

pastuh aku campak dalam longkang..

"mampuih la kau.."

mesti belut tuh cakap macam nih,

"cilakoooooo ehhh.. menyusah an den joo.. mano den nak carik sungai kek tongah panchor jaya nihhhh!!!!"

"belut yang teraniaya.."

Sunday, February 21, 2010

P.A.N.A.S.


panas.. atau paneh.. kalo orang tuh rasa panas sebab pkai baju, orang kampung aku cakap, polak..

nih thermometer kat umah aku..

dulu aku punya la bosannya dok umah..
hari2 aku catat suhu umah aku..

dulu time blaja, besernya kalo waktu-waktu cemnih, aku dah stat moto g air terjun ke.. tak pun gi swimming pool..

nih air terjun kat jeram toi.. air dia TERamat sejuk..

tapi skang nih, dok umah pon best.. bilik mandi sebelah bilik aku jer..

Tuesday, February 16, 2010

Apohaaall?


Nih bukan main-main do nih.. nih la deh pengalaman atok maso semayang kek surau. Maso tuh ari eh paneh.. polak.. bepoluh dahi.. atok baru abih beporang dongan orang British, kek Sungai Ujong tuh..

Nak menyojuk an ati yang paneh nih, atok pun poi la surau, nak semayang zohor.. Amek la wuduk, peh tuh masuk surau.

Bilo atok masuk surau, nampak la orang-orang baru abeh semayang. Tapi ado kek satu sudut tuh nampak la atok sorang geng atok tongah semayang. Lopeh tuh atok poi la ke blakang dio, nak jemaah sesamo.


Bilo atok dah redi, atok sepp la belakang geng atok tuh..
Ontah mano silap eh, kawan atok tuh bepaling deh ke blakang meronung muko atok, dio siap sound..

"APOHHAAALLL???"

Togamam la atok sekojap..
Nasib baik gigi pasu atok tak jatuh.. kok tak.. maun bedoghai ateh lantai..


Peh tuh dio sambung semayang balik... Agak eh dio tekojut agak eh.. tuh dio bepaling muko tuh..

Atok pun heran.. cemno nih.. memandangan maso tuh atok tak tau nak buek apo.. mungkin sobab dek tekojut.. atok continue jo la jadi makmummm.. dio pun jadi imam..

Atok anggap yang "APOHALLL" tuh mungkin luar kawalan agak eh..

Sampai skang atok tak tau apo status semayang zohor atok jam tuh.. Ado sesepo lobai yang buleh tolong? Kok takdo takpo la..

Wednesday, February 10, 2010

Bila tiba masanya..


Pernah ker korang terpikir pasal masa depan korang?

Pernah tak?

kalo tak pernah, aku nasihatkan ko..gi carik krusi, dok lepak.. pastuh pikir jap..

aku? aku ader la sikit-sikit.. Dulu ingat nak jadi petani jer.. tanam lada ker, pokok pisang ke, tebu ker.. pastuh bukak bisness besar sket.. alaa.. macam stail mat jenin tuh..

Hei.. dulu aku penah berniaga kat taski masa dajah 4 taaauuu.. aku jual gula-gula, eskrem, kekadang ader kue donut. untung ader la dalam singgit seari.. pastuh dwet modal aku kene kebas.. dua kali lak tuh... hampeh.. langsung berenti niaga...

Tadi aku nampak ader dua budak kecik dengan tak pakai baju nya.. pegi gi kedai beli mainan.. dwet dia tak cukup, pinjam kat kawan dia.. kawan dia terus bukak koncot dwet dia, tabur dwet atas lantai kedai tu.. menyangkung la diorang gi kira dwet syiling.. perghh.. pastuh aku tanya budak yang tak pakai baju tuh..

"jang.. boli apo tuh? mano baju kau?"
"boli mainan cik.. baju ado kek umah.."

tegelak aku dengar budak kecik tuh cakap.. takpa la.. aku mmg pakcik pun kalo ikut pangkat budak 5-6tahun.. huh~ tapi skang nih, orang umur 50taun pun panggil aku abang.. pergghh~

aper pun zaman budak-budak memang seronok! tapi zaman remaja paling seronok~~ zaman tua da tak seronok da.. badan da mula sakit-sakit.. tunggu nak dok bawah tanah jer..


bro.. sepanjang sungai tuh lu pikir air dia tenang
ajer ke dari hulu sampai muara?


bro... kalo cita-cita tinggi macam mana pun, usaha macam tahik,
lu pikir lu bleh bejaya ke broo..


Bro.. pejalanan idup nih masih jauh broo..



psst... bro.. doakan kejayaan gua...