Thursday, July 12, 2001

Leman Tungga : Cito 1

"Tangan angkek"
"Tangan jatuh"
"Sonang diri"
"Jago sedio"

Tuh la kojo Leman tetiap pagi selasa sampai jumaat mengarah an bebudak kelas beghatur sebolom masuk kelas tetiap pagi. Diulang la sampai bebudak sumo sonyap dan baris lughuih.

"Kau nak masuk kelas copek, elok la lughuih an baris tu ha.. kang datang cikgu Jenal, di tompek eh kang, tak menanah telingo kang..." teh Leman, ngingat an bebudak nih.

"Woi leman..budak kelas lain da msuk kelas da ha.. kau nak kito bebaris sampai bilo nih. Den da polak da nih ha... "

Da ado komplen da, sogho macam si Ali pendek. Da la pendek, duduk blakang. Mano nak nampak batang idung. Ghaso nak luti an yo kepalo budak ketot nih..

"Aaa.. moh la masuk.." teh Leman..

Bebaris la bebudak kelas Limo Gotah masuk kelas.. Yo la, duduk kek kampung nih, namo kelas pon nak kono guno hasil kampung yo, Gotah, Sawit, Koko, Kelapo.. nih sobab dek cikgu bosar eh la yang tak botol kepalo eh.. ado ko pokok sawit dio lotak namo kek kelas, skang bilo cikgu bosa baghu da masuk, heboh cikgu-cikgu nak tukar namo kelas, lotak namo buah..

Sayup-sayup nampak Cikgu Jamaliah yang tongah saghat mengandung tuh menjinjit beg itam, sambil tangan kiri eh bawak buku latihan. Kek bahu eh tuh tesandang kopai meghah menyalo.

"Leman... meh tolong cikgu nih.." sambil di bagi eh buku-buku latihan tuh untuk diagih agih kek bebudak nih. Nih latihan matematik ari rabu ari tuh.

Mencieh poluh kek dahi Leman bilo dapek buku latihan matematik tuh.. Beso la, kok da lomah buek matematik memang manjang bepoluh yo.. Dulu, jam oghang sibuk mengantar anak-anak poi tuishen, heboh la Leman kek apak eh nak poi tuishen matematik..

Tapi mandang an apak Leman nih kedokut taik idung masin, apak eh pulak yang beghiyo nak mengaja tuishen matematik kek si Leman nih.. Lompang lompung umah Leman bilo kelas tuishen Matematik bemulo.. Tuh dek gaghang eh abah Leman yang kedokut tuh..

"Bangun semuaaaaaa......" Leman bagi arahan.

Si Alep yang duduk leko tongah botolkan necktie yang mejelo panjang eh tuh, tesontak toghuih bagun macam askar. Mato eh tekobil kobil macam lombu lopeh kono halau.

"ASSSALAAAAMUALAIKUMM CEKKKGUUUUU~~" teh Leman.

"Waalaikum salam. Ari nih saya nak suruh lima orang baca sifir.. "

Bedoghau daghah Leman. Ado lak pop quiz pepagi nih...

"Aiii... cilako eh.. den tak hapal laie sipir tigo nih haaaa.. camno???" bisik Leman kek Amit.
"Sipir ompek ekau apal?"
"sipir ompek lagi la den tak hapal!!!!"
" Abih sipir apo yang kau hapal?"
"..sipir satu, sipir duo, sipir limo, sipir sepuluh..."
"tak pek den nak nolong eh tu do... besiap an yo la telingo capang kau tuh"

"Shahmi.. baca sifir enam," kato Cikgu J pado Shami.. budak jawo, tapi dio nih tak ponah nak mengaku jawo. Ntah apo nak dimalu an agak eh.

Dibaco la sipir onam tuh laju macam oghang hapal surah patihah tuh... tak sampai setongah minit, siap.. Kombang kompih idung Shahmi lopeh baco sipir, sambil tuh tangan eh mengibeh-ngibeh an necktie eh.. banggo la tuh~

"Sulaiman.. baca sifir tiga..." kato cikgu J kek Leman.

Buntang mato Leman.. Leman bangun dengan pelahan lahan.. mato eh melilau pandang oghang lain. Tangan eh mengkaih-kaih pensil kontot ateh mejo tuh. Muko eh da pucat da.. Napeh ditaghik dalam dalam..

"Cikgu... Leman da baca sipir lima minggu lepas.. " teh Shahmi sambil sogho sepaghuh menjoghit..

Sumo oghang sonyap...

"Ohh yea ker.. tak per tukar orang lain.."
Nasib baik si Jawo tuh ingat an kek cikgu, yang Leman da baco sipir limo minggu lopeh.

bersambung..

2 tembakan:

  1. lalalalala~ ( October 27, 2009 at 10:33 AM )

    adoii...walaupun aku tak phm sgt post ni sebab menggunakan loghat nogori... tapi still boleh ketawa sampai dah berjurai air mata... hahahahahaha~ ntah apa yg lawak ntah... ni kisah hidup ko ke?

  2. kemashady ( October 28, 2009 at 5:47 PM )

    kerol...terubat rndu aku...ko mmg lawak la....smbg lg
    tau...saket prot aku gelak..haha