Wednesday, February 10, 2010

Bila tiba masanya..


Pernah ker korang terpikir pasal masa depan korang?

Pernah tak?

kalo tak pernah, aku nasihatkan ko..gi carik krusi, dok lepak.. pastuh pikir jap..

aku? aku ader la sikit-sikit.. Dulu ingat nak jadi petani jer.. tanam lada ker, pokok pisang ke, tebu ker.. pastuh bukak bisness besar sket.. alaa.. macam stail mat jenin tuh..

Hei.. dulu aku penah berniaga kat taski masa dajah 4 taaauuu.. aku jual gula-gula, eskrem, kekadang ader kue donut. untung ader la dalam singgit seari.. pastuh dwet modal aku kene kebas.. dua kali lak tuh... hampeh.. langsung berenti niaga...

Tadi aku nampak ader dua budak kecik dengan tak pakai baju nya.. pegi gi kedai beli mainan.. dwet dia tak cukup, pinjam kat kawan dia.. kawan dia terus bukak koncot dwet dia, tabur dwet atas lantai kedai tu.. menyangkung la diorang gi kira dwet syiling.. perghh.. pastuh aku tanya budak yang tak pakai baju tuh..

"jang.. boli apo tuh? mano baju kau?"
"boli mainan cik.. baju ado kek umah.."

tegelak aku dengar budak kecik tuh cakap.. takpa la.. aku mmg pakcik pun kalo ikut pangkat budak 5-6tahun.. huh~ tapi skang nih, orang umur 50taun pun panggil aku abang.. pergghh~

aper pun zaman budak-budak memang seronok! tapi zaman remaja paling seronok~~ zaman tua da tak seronok da.. badan da mula sakit-sakit.. tunggu nak dok bawah tanah jer..


bro.. sepanjang sungai tuh lu pikir air dia tenang
ajer ke dari hulu sampai muara?


bro... kalo cita-cita tinggi macam mana pun, usaha macam tahik,
lu pikir lu bleh bejaya ke broo..


Bro.. pejalanan idup nih masih jauh broo..



psst... bro.. doakan kejayaan gua...

1 tembakan:

  1. Anonymous ( February 19, 2010 at 4:23 PM )

    lonely sungguh!