Thursday, June 18, 2009

Kaktus saya

Kaktus..

Dulu masa aku form 1, aku naik beskal ke sekolah aku, Sekolah Menengah Kebangsaan Tuanku Muhammad, Kuala Pilah. Jadi hari2 dalam pejalanan pergi dan balek, aku mesti lalu kat jalan belakang kedai2 lama kat pekan Kuala Pilah. Dan selalu aku perhatikan satu apek gemuk nih sidai kaktus dia tetiap petang kat blakang kedai tuh. Setiap hari, setiap petang. Dia mesti ada. dan aku tertarik.. bukan pada apek tuh, tapi pada kaktus yg dia jaga.

Lepas 3 bulan mengusha apek tuh punya aktiviti, aku pon meringankan molot aku yg ringan nih, bertayakan pada apek gemuk tuh.

"hai~"
"..alooo.."
"..cantik kektus nih?.. jual ker?.."
".. ya.. juall maaa. lu mau bili? "
"err.. x per la.. "

berdebar2 aku bila dia tanya nak beli kaktus dia tuh. aku bukan aper.. bab beli belah nih aku sgt2 la mengambil kesah. dwet nih susah nak carik, tp senang ajer nak buang.

Pastuh apek tuh tunjukkan la koleksi kaktus yg dia jual kat aku...

MAKKK AIHH!!! CANTIKK NYOOOO!!!!! aku menjerit dalam ati. kawan2 aku yg sesama bebeskal dgn aku da ajak balik da..

".. moh la balek.. paneh nih.." kata zambri. dia nak balik cepat.
".. yoyoyoo.. moh2.."

aku pon kayuh beskal balik sambil memikir2 pasal kektus2 yg cantik rupawan dan menarik ati tuh.. ashek terbayang jer... (memang osah polik eh budak nih, kektus pon buleh jatuh cinto)
ptg tuh aku terpikir2.. terbayang2.. sampai merah2 muka aku...

" apo kono eh kau nih? " tanya mak aku.
" x do apo.. abang ado tgk kektus kek kodai tadi, lawa. "
" poi la boli kok minat "

Dengar ajer green light dari mak aku.. aku pon cepat2 kayuh beskal merah aku, pi pekan. Jumpa balek apek tuh. tanya berapa hinggit kektus tuh. Dia ckp RM4. mahal yooo.. tapi sebab cantik punyo pasal, aku beli la. SEBATANG ajer.


Balik tuh aku tunjuk kat mak aku. Aku letak kat koridor rumah. Aku renung lama2 menghayati keindahan pokok kektus yg sebatang tuh. Kaktus nih cantik sebab dek durinya yg berbagai corak dan warna. Keajaiban ciptaan Tuhan.

Itu la permulaanya.. sejak dari tuh aku jadi pengumpul kaktus. kaktus yg aku kumpul sampai mencecah 60 jenis, bukan batang.. tapi JENIS (ada lebih 2000 jenis species kektus kat seluruh dunia). Kengkawan aku yg lain pon ramai yg ikut aku bela kaktus. Usop, Zambri, Aizat, Shukri dan lain2. Aku sanggup kayuh beskal sejauh 10km ke pusat2 semain pokok. Ader sampai sanggup aku naik kete sewa, sebab tempat tuh jauh sgt. semua disebabkan oleh KAKTUS!!! Bila mak bapak aku bawak pi cameron, aku rasa mcm nak berdarah idung aku tgk kektus bnyk melambak2.. tapi beli siket ajer.. luet talak maaaa.. haiyaa~

Sedara mara, kengkawan mak aku, cikgu2 sekolah aku, sumer suka tgk aku bela kektus. Bila diorang sampai umah ajer, tgk kektus2 aku besusun kat koridor tuh, mula laa...

"ayooo. cantik eh kektus kau nih jang.. ghajin kau bekobun. "

bukan nak belagak. tapi aku da minat. x kan kektus tuh nak simpan dalam almari kan? kene la dipertonotnkan.


Namun, bila aku pindah ke SEREMBAN, separuh kektus aku menemui ajalnya.. mungkin sebab perubahan keadaan cuaca dan tempat. sedihnya aku.. sedih sebab pokok peliharan aku mampossss.. dwet pon habesss rugi... sebatang da rm4-5.. kalo 30 batang??? da la aku jaga sumer da besar2.. haih.. x per la.. aku letak kaktus aku kat atas tembok rumah baru aku.. untuk tontonan diri sendiri dan jiran2.. bila duduk kat seremban nih, ader jer yg ringan tangan tolong tibai kaktus aku.. diorang pandai, curik kektus aku time ujan.. TIAP KALI UJAN, sebatang pokok kektus ilang. makin lama makin kurang. tinggal yg besar2 dan yg aku tanam dalam pasu berat2 ajer.. x terdaya nak angkat agaknya. aku PASRAH.


Bila belajar jauh, aku pon da x amek kesah pasal kektus. padahal, time aku blaja tuh, kektus aku tuh bnyk bebunga.. cantik2.. tapi, aku da maleh da.. x do semngat da.. MAMPUIH LA KORANG EH!!! kesian diorang. tggal la mak aku siram kektus aku tuh sorang2, wlopon diorg x yah nak dijaga sgt. Sampai skang, aku x penah nak amek pedulik kektus aku. yg aku tau, kektus yg kawan ak kasi da sama paras dgn pingang aku. Harga dia tuh kalo jual da bleh sampai Rm70-80 hinggiiitt!!! semua kektus aku tuh da mencecah harga puluh2 ringggit sebab species yg RARE dan saiznya BEBEBEBESARRRR!!!!

Jadi moral dari cerita ini, kita kalo nak sayang mender, bia la sepanjang masa.. aku keciwa dgn diri aku sendiri sebab x sayang pada kektus aku yg aku puja2 dan cinta2 sewaktu muda remaja dulu~

p/s:

1. kektus, panggilan manja aku.. ejaan yg betol, kaktus.
2. Cacti plural, Cactus singular.

6 tembakan:

  1. izzahsamad ( June 19, 2009 at 10:27 AM )

    boto tuh~~den mmg banggo gilo time ko bolo kektus neh~~~kengkawan den dtg, sumo puji~~haha walo den 1% yo bg sumbangan kek boloan ko~


    tp pasal orang cughik tuh, mmg xbley blah la~~xpo, pepandai la dio nk jawab eh sok~kot ko halalkan, lenla cito~keke

    dh xtau nk tulih apo! >.<

  2. Kaloi ( June 19, 2009 at 10:39 AM )

    timo kaseh la walopon 1% jooo.. ado yo sumbangan. yg mencughik tuh, pepandai la dio menjawab sok2..

  3. izzahsamad ( June 19, 2009 at 11:50 AM )

    yola!

    sekarang ni pon, barang kektus dah mahal~kot ko nk, teruskan la minat ko neh~kot x, ado waktu lapang cari la hobi len~mane tau ko brbakat jadi pemain keyboard terhandal ko!

  4. syik s. ( June 19, 2009 at 12:41 PM )

    apo kato kau cuti2 poie bukak gerai jual kektus ke pasar tani tiap2 hari? haaa...mano tau kuk ado orang nak boli? tapi tengok muko kau yang berminyak-minyak tu den tau dah jawapan ko... "tak koso den doo!"

  5. ijat ( June 28, 2009 at 12:03 AM )

    hahaha kerol den plan gak nak ghembat kaktus kau tapi x reti lak nak jaga
    xpe nnt besday ko aku bg kaktus adrian
    bosa helmet bg ko pueh ati hehe

  6. Kaloi ( June 28, 2009 at 9:39 PM )

    izzah - den nak try main rekoder.. tapi orang cakap bising.. hehehehe..

    syik - kektus den tingal bapo batang bona, sampai nak beniago..

    ugly toad - mungkin dia gian macam aku dulu hehehe..

    ijat - ko jangan usek2 kektus orang.. mahal dowh~