Monday, January 11, 2010

Kisah Solat Jumaat

Dulu aku ingat lagi masa aku kecik-kecik.. aku masa tuh dalam umur 5 tahun kot. Tak pun 6 tahun.. tetiap ari jumaat aku tengok bapak aku gi semayang jumaat. aku nak ikut, tapi bapak aku tak kasik. kata aku nih kecik lagi.

Lepas tak bapa lama, aku rasa entah bila, bapak aku kasi ikut gi semayang jumaat. excited la aku. memang seronok bila pegi kali petama ke masjid. jumpa ramai orang. tok guru yang ajar aku ngaji pon aku ader nampak semayang sama kat situ. ramai kengkawan ayah aku kat situ.

aku suka tengok bila khatib baca khutbah, camner cara dia pegang tongkat, bagi khutbah. ader dua imam bertugas kat masjid tuh. ader sorang tuh imam yang suka menangis. pantang la ader isu sket dalam khutbah, dia menangis sedey. tak da la meraung beb.. sebak dalam dada jer..

bila balik, aku gi cari kayu penyapu tros jadi khatib. bertenggek la aku atas bendul umah. baca entah apa-apa yang aku try nak tiru khatib tadi. beestt..

aku gi semayang jumaat sesama dengan bapak aku sampai aku form 2. so, bila nak semayang aku dok sebelah dia. aku takda la nak main sep tiang ker, lari-lari ker, bising-bising ker. dok jer diam macam patung. bila dah balik semayang, bapak aku tanya, apa khatib tuh cakap. tuh la pengalaman aku semayang jumaat.

skarang nih bila tengok, anak-anak yang gi semayang jumaat, bisingnya... yea la, mesti bapak memasing tak da, diorang gi keje. so, tak dapat nak pantau anak-anak. kalo ader pun, bapak semayang saf depan, anak-anak solat saf belakang. kalo anak jadi musang pun bapak dia tak tau. yang dia tau anak dia budak baik.

didikan dan asuhan seorang bapak nih memang penting, supaya anak dia jadi 'orang' bila da besar nanti. takda la jadi 'musang'. jadi nasihat aku pada pada diri aku dan kengkawan aku yang bakal jadi bapak, didik anak-anak sebaik-baiknya dengan disiplin. supaya dia menjadi lebih baik dari kita. doakan jugak bila da besar nanti kita tak kene sembelih atau kene bunuh dengan anak-anak kita, macam kes kat gemencheh ari tuh. Good luck para bapa muda.

7 tembakan:

  1. Ayie a.k.a Nyei ( January 11, 2010 at 8:50 AM )

    kadang2 aku dah tak dengar kutbah..aku dengar kanak2 cerite..kreatif gile diorang..cakap mengarut2 je..sekali tu cakap pasal rakaat asar..sorang cakap 5..sorang cakap 4..ade sekali gaduh pasal songkok..cakap songkok utk kanak2..kopiah utk org tue..kekandang tahan gelak je..tak dengar kutbah pun aku..cis nyer budak2 bising..

  2. artisticklytouch ( January 11, 2010 at 10:47 AM )

    bagus didik anak2 solat jemaah nih. dulu aku dalam golongan kanak2 yang main bila khatib baca kutbah. kat surau time solat maghrib and isya' pun macam tuh...main je, buat bising je, sampai satu hari kena lempang dengan siak hehehe trus diam sampai sekarang hahaha

  3. Anonymous ( January 11, 2010 at 8:43 PM )

    nasihat yg hebat_wa

  4. kemashady ( January 12, 2010 at 9:49 PM )

    wah..iman kerol berkhutbah..
    sok2 anak ko jago leklok yo..
    aku nie xde pengalaman smayang jumaat..dgr cite ko jela..

  5. OoizzioO ( January 13, 2010 at 12:22 AM )

    fuh...
    aku baca blog org yg tgh hangat bercinta

    dok citer psl anak dah tu...
    nnti khwin jgn lupa ajak aku
    bahagianyer bercinta

  6. SaPek ( January 14, 2010 at 3:58 PM )

    wah.. itulah gunanya atok.... atok jagalah cucu yg ramai tu.. kalo degil sgt, cubit je.. x pon sental muke dorg kat lantai mesjid.. bkn stakat senyap.. kompem smp tue pon bebudak 2 ingat nak pi mesjid...

    cop!!! atok da bcinta? sape nenek tu?

  7. Anwar Samad ( January 14, 2010 at 10:07 PM )

    ayie-yg ko dok saf budak2 tuh bwat apee.. hahahahaha

    artistic-zaman kita da tak sama dgn diorang.. dulu ader org marah budak, habis org tuh kene condemn lepas tuh..

    wa - ikut buku panduan bapa mithali jer.. ngehehehehe..

    kema - aku dah jaga anak itik, anak kura2, anak ikan, anak hemster, anak kucing.. sumer tuh tak sesusah anak manusia.

    izzi - ....

    sapek - aku nak sental muka ko dulu.. geram aku.. mana ader nenek.. tak men la nenek2..