Tuesday, August 4, 2009

Selemo Babi

"Jejago!! ditebong dek minatang nih kang, payah pulak nnt."

Setakat nih selamo post neh ditulih, da ado lapan orang meninggal kek Malaysia dek selemo babi yang melampau da toghuk ehhhh tuh.. Kesian botol. Kito kono la bejago jago. Jago kesihatan elok-elok. Tak sepo yang dapek terkecuali daghi disoghang dek penyakit yang menular kek seluruh dunio neh.. Sumo ado probability untuk kono..

Mungkin ini ujian daghi tuhan yang nak menguji kesabaran hambo-hambo eh. Tapi sejauh mano kito besedio untuk menompuh ujian tuh, kito kono la kaji sendri.

Nih ado sikit nasihat dari Dato' Panglimo Bukit Putus,

Sentiaso basuh tangan tiap kali nak mentedaghah. Bebudak skang nih bukan kigho eh do, ghabo itu ini, colek idung, lopeh tuh capai kue apam ateh mejo, tolan.. Bukan dikigho eh do.. mano inti kacang, mano taik idung, tak dikesah eh do.. janji sodap. Patut eh, basuh tangan bosih-bosih.. baco bismillah, baghu makan..

Elak an sontuh muko, mulut dan idung dengan tangan. Yo la, virus tuh tersebar ikut angin, kok kono mondo tuh melokek kek muko, peh tuh kau ghabo, peh tuh makan kue keripap.. infected la sudah eh.. sepo yang ado jerawat tuh, ghonti an daghi memicit jerawat tuh.. kekadang tuh tangan eh tuh ghonyammm yo nak micit jerawat.. kek dalam bas pon nak micit jugak.. osah angin eh den..

Elak an daghi poi tompek-tompek ghamai oghang. Kau da tau selemo, batuk, jangan la gatal pulak nak poi shoping. Dengan selemo meleleh eh tuh, nak yo poi jenjalan lagi tuh.. Duduk la umah ontok-ontok kan elok.

Pakai la mask tuh selalu maso kuar jenjalan.. Nih la maso eh nak jimat lipstick atau fondation, atau ubek gigi.. Sumo buleh sembunyik balik mask..

Dan paling ultimate sekali, kok ghaso da domam tuh, poi jumpo doktor dogheh.. kau jangan da telontang ateh katil mengigil-gigil, banghu tehegeh-hegeh nak poi jumpo doktor.. ingat, kesihatan tak buleh nak dijual boli, jago la mano yang ado nih..


" Sekian nasihat daghi tok panglimo.. ado maso, jumpo laie~ " pics from tuya


13 tembakan:

  1. syik s. ( August 5, 2009 at 2:19 PM )

    tok panglimo...kuk babi tu yang nak dokek2 ngan kito cemano?

  2. aiEN ( August 5, 2009 at 4:56 PM )

    hahaha.. tok panglimo ni osah la lawak ehhhh.. den baco nasehat ekau ni pon nk tegolak guling2 dh!!
    goli boto tokak den baco bab inti kacang ngan taik hidung x dapek nk bezo tuh! huhuhu..

  3. Kaloi ( August 5, 2009 at 6:25 PM )

    syik- kok dio datang dokek dengan kito, makno eh bau kito samo dengan bau dio, poi la mandi dogheh!

    ain - ikut jer nasihat tok panglima tuh~

  4. kemashady ( August 5, 2009 at 7:11 PM )

    hahaha..akupon da nak terpengsan nie ha baco post ko nie kerol...huhu...bagus la jd rakyat yg prihatin

  5. Mysterious Lady ( August 5, 2009 at 8:24 PM )

    tipu la ko kate xbley g shoping! buleh yo! dio yg bejangkit ni kalo direct contact 4 hours! kiro e paling tinggi kemungkinan nk bejangkit dgn org2 yg ko kona la

    buleh poie shoping. dongki ko ni

  6. Kaloi ( August 8, 2009 at 9:13 AM )

    kono la prihatin kek sumo kema oii..

    alaa.. tak po do.. duk yo umah elok2.. mondo nih joki memasing, ado yg kono tetibo, sepo tau.. hehehehe

  7. j or ji ( August 8, 2009 at 11:30 AM )

    tok panglimo..bukit putus ado babi tak?

  8. Kaloi ( August 10, 2009 at 12:36 AM )

    meghato ado eh.. kek kek batu kikir pon ado...

  9. izzah ( August 13, 2009 at 2:25 PM )

    syik: buek macam tok panglimo ponah buek maso alami kejadian babi nak dokek, iaitu nyughok kek balik somak~keke

    kers: jago kesihatan diri, peribadi dongan fizikal okkay~hakhak

  10. Kaloi ( August 13, 2009 at 11:52 PM )

    den donga kau yg DOMAM!!! COPEK SOMBUHHHH!!!

  11. syik s. ( August 14, 2009 at 9:39 PM )

    ija domam gatal namo eh!
    ija..haruskah kito attack pasar ramadan sabtu next week?

  12. .timah ( August 17, 2009 at 1:08 PM )

    alonng,denn pon nak yoo ikut..

  13. izzah ( August 19, 2009 at 2:54 PM )

    als, kers:
    den dah elok!kek sini potang2 asik ujan yo~~xdo koso den nak ngelak ujan, redah yo~tu yg domam~ko jangan nak begossip plak yo, als!

    als:
    oke, ko smpai pagi buto sabtu kan~kito poie potang tuhla~musti ghamai oghang kan~hehe

    tims:
    ko nak ikot along ko, ikot den?