Friday, July 17, 2009

Highway Kajang-Seremban

Aku nih da lama menegok highway yang diorang bwat kat area blakang umah aku neh. Highway nih akan menghubungkan Seremban dengan Kajang. Orang Kelumpo panggil LEKAS. Orang kampung aku panggil 'Copek' atau 'Dogheh' atau yang lagi machonya 'Moh'.

Aku penah la lalu highway nih dari Nilai ke Kajang, naik moto, masa nak ke Kolumpo. Lagi pun highway area Seremban blom siap. Jadi jom ar tengok aper yang menariknya.. jeng-jeng jeng~

Diorang tengah pasang jambatan merentangi sungai dan jalan Kuala Klawang-Seremban. Diorang guna besi nih untuk rolling the concrete beam yang diorang da siap buat kat construction site. Diorang bawak beam tuh ke jambatan tuh guna lori, then transfer guna kren kepada roller beam nih.. pastuh, concrete beam tuh dioarang rollll kan pada beam besi nih untuk sampai ke coloumn yang satu lagi.. paham tak? (aku nih cakap bebelit-belit kan?)

Dari atas Bukit Dragon Ball, aku dapat lihat keadaan construction site yang amat menghairahkan engineer-engineer muda seperti aku.. (grad pon blom, da gatai nak jadi engineer)












Sebelum dan selepas.. (aku nampak lebih kurang ajer samanyer.. tak banyak berubah lepas dekat nak 7 bulan)

Bukit nih penuh dengan batu granite. Jadi diorang letupkan.. (I guess~) sebab banyak nombor-nombor 4 angka yang diorang da siap tandakan untuk meletupkan bukit batu nih..

Dan ini lah 'pencolek angek' yang digunakan untuk
membuat lobang pada batu-batu granite neh, untuk diisi
dengan bahan letupan (aku rasa la.. mungkin diorang tak letup tapi
bwat lobang then, pecahkan guna bedoza)











Sebelum dan sesudah.. habih bukit nih ditolak eh.. ghato da jadi eh..


Tang sini, bleh nampak Masjid Paroi Jaya, Stadium Tuanku Abdul Rahman, Pusat Akuatik, Pusat perindustrian Pantai dan Seremban International Golf Club. Boleh gak nampak hotel hilton, dan spital Tuanku Jaafar.. (Pepotang shok duduk ateh bukit neh)


Ini la binatang yang bertanggungjawab menjahanamkan bukit-bukit area sini. Terima kasih encik bull. Diorang menggunakan teknik Back and fill. Mana ada bukit, diorang tarah.. lepas tuh isik kat mana gaung, lembah, curam dan yang sama waktu dengannya untuk memastikan tanah nih digunakan secara efficient.

Skang nih Jalan Seremban Kula Pilah pon da nak siap. Gembira la buda-budak yang tak suka ikut bukit putus yang berbelit-belit tuh, macam ader kawan aku yang duduk kat Batu kikir tuh~ (umah eh kek tengkek, tapi malu nak sobut namo kampung eh.. TENGKEK~)

Seremban Inner RingRoad pon tengah under contruction, jadi pasnih bleh la Seremban jadi Bandaraya yea..

itu jer la.. aku pon x der idea nak cakap aper..


p/s :Tok Mat, kok ado peruntukan lobih, bino la menaro pandang tinjau macam kek Melako tuh.. ese suko kuk ado menaro...


2 tembakan:

  1. izzahsamad ( August 13, 2009 at 2:34 PM )

    bukit mano ko ghodah ni?kek ateh tmpt construction tuh, bule naik ko?aritu dah disambung eh jambatan tu...sekarang ni xtau la...musim ujan nih, xtau la bilo nak siap eh~jalan dah makin berlubang2, kesian MPV den~heukheuk

  2. Kaloi ( August 13, 2009 at 11:56 PM )

    bukit cendawan... kek topi jalan,