Monday, July 20, 2009

Lama dan disayangi

Aku pecaya korang mesti ada mender lama-lama yang ada kat umah korang kan? Ada yang bela kura-kura sejak tahun 70' an ada yang simpan beg lama, ada yang simpan keter dan macam-macam. Kali nih aku nak share sebahagian khazanah-khazanah lama kat rumah aku, and protected oleh pihak berkuasa sebagai warisan dunia.. walopon mender-mender nih tak kekal, tapi kita still sayang dan jaga mereka elok-elok.. JOM kita tengok!!!!

Nih adalah henpon aku.. Aku beli pakai DUIT sendri, beli masa nak masuk U dulu. Aku sayang henpon nih sebab ader message-message comel yang aku dapat dari kawan-kawan aku. So sayang la nak tukar baru, takut terdelete.

Henpon nih berkonsepkan bunga-bunga kerawang yang dilukis sendri dan ada gak yg dilukis oleh adik beradik dan kawan-kawan yang dipercayai. Harga henpon nih skang sangai tinggi nilainya pada aku, penah hilang 3 kali dan terakhir skali dijumpai oleh orang Putrajaya, dan aku, papa, kak ija pi jemput henpon aku nih kat Putrajaya.. Hebat tak?



Ini Moto bapak aku. Dibeli masa along aku lahir. Umur 25 tahun.. bleh pi lagi ke pekan SEREMBAN dengan speed 50 km/j. Aku ader la maintain motor neh dulu.. tukar itu ini. Aku bwak moto nih ke sekolah stat dari fom 3 lagi (illigally). Sumbangan moto nih banyak tak terhingga, ramai orang yang blaja nak bawak moto guno moto nih.. termasuk la sepupu aku, adik beradik, kengkawan aku. Nih la satu-satunya "abang" aku kat umah..


Nih kerusi rotan.. walopon kerusi baru da ader.. tapi betapa sayangnya pada kerusi rotan nih, masih lagi dipelihara dengan pelbagai modifikasi.. Dah ujud sebelum aku lahir lagi.. dan aku tak tau bapa umur dia yg sebenar.. mak aku kata beli masa pindah rumah first kat Bukit Rokan Utara, so mgkin umur dia 25 ++ tahun gak. Kecik2 dulu aku suka melompat2 atas keusi nih.. Kerusi rotan nih penah jadi jerangkap samar sebab bnyk paku terjulur yang memerangkap baju korang kalo korang tak berhati2.. skang da ok daaa~~

Tak da barang yang dapat celen umur lesung batu umah aku. Di peroleh dari uwan aku. Dengar cerita lesung nih dipahat dari batu granit Nigeria dan ditempa dengan emas tulen dari Morocco dan di jual oleh pedagang Arab pada nenek moyang aku yang jadi pedagang masa zaman Melaka dulu. Tuh nampak tak yang kuning-kuning tuh dalam lesung tuh. Arrr.. emas la tuh.. tuh la bila mak aku masak gulai, sentiasa sodap..


Apa pun yang palinggggg lama dan berharaga..

..

..

..

..

..

..

..

..


nih la mak bapak aku.. umur pon lebey kurang jer.. (umur dirahsiakan atas faktor keselamatan aku). Bapak aku nih kejer sebagai pengurus serahan negeri sembilan, kat ibu pejabat pos negeri sembilan, ( posmen la tuh). mak aku keje sebagai penolong kanan satu kt sekolah rendah rahang (cikgu). Diorang nih ader 6 anak. Aku anak ketiga. Diorang nih la yang mendidik aku n adik beradik aku sejak dari kecik.. Aku doakan mereka nih kekal bahagia sampai la bercucu cicit nanti, dimurahkan rezeki dan kesihatan yang baik dan sentiasa diberi rahmat dan petunjuk daripada Allah.

6 tembakan:

  1. Anonymous ( July 24, 2009 at 8:58 PM )

    sayang ko kat mak ko ek kerol....
    sejuk perut mak ko....kem salam kat mak ayah ko....nnt raya den dtg umah....-ijat the basketballer-

  2. Anonymous ( July 24, 2009 at 9:01 PM )

    yo jat.. jomput la ke umah den.. kek panchor neh, namo kau ngan namo acap yo yang femes.. duo tuh yo yg omak den konal..-kaloi

  3. Anonymous ( July 28, 2009 at 4:15 PM )

    muko ayah ko sebijik muko ko yo..hehe..

  4. farid ( August 8, 2009 at 10:48 AM )

    bilo nk post gamba hp baru?

  5. izzahsamad ( August 13, 2009 at 2:31 PM )

    farid: den pon nak tanyo bondo yang samo~keke


    kers: apo cer dh bley MMS skrg?rerajin la send kek adik bradik ko~ahah!neway, entry yg plg daebak skali~tahniah!

  6. Kaloi ( August 13, 2009 at 11:55 PM )

    nanti kok ado maso, den buek la post khas.. hehehehe