Wednesday, July 1, 2009

Aku dan Golf

"Er.. Dato' Sri, projek ternak lipan kat Johor tuh macam mana?"
"Ouh.. tuh I da kensel kan, ganti dengan projek ternak lintah darat "


Aku nih tak tau la aper nak jadi. Ashek main ajer duduk umah nih. Naseb baik ader projek nak dibuat sket nih ha.. terguna jugak la masa yang ada. Aku skang tengah edit video untuk group teater aku. Aku memang suka keje edit mengedit video nih, sebab ia memerlukan daya kreativiti dan imiginasi yang kuat..
Cheeyyyy~

Nak keje, tinggal baper minggu sangat la lagi nak bukak semester baru. So, duduk ajer la kat rumah aku yang sunyi nih sensorang. Entah kenapa, makin lama pengurusan masa aku nih makin teruk. Mungkin sebab kat U dah terlalu sebok, so kat umah nak rehat puas-puas..
CHEYYYYY sekali lagi~~

Sebelum nih aku penah bekerja. Dulu lepas SPM aku penah jadi caddy golf dengan waiter. Bukan caddy yang pkai serban, tapi pakai topi. Aku caddy kelas 3 ajer. Tak reti apa-apa pasal golf. So kalo boss kata kasi iron 3 maksudnya ko kasik la kayu golf yang besi no 3. Kalo wood 4, kasi la kayu golf yang KAYU no 4. Kalo da kat area green tuh, ko jangan la jadi lembu, kasi la putter. Kalo tak silap aku, kalo nak pukul bola tuh jauh, ko kene la pkai la golf club yang berat. So bola bleh pegi jauh. Kalo memula nak pukul bola tuh tak silap pkai driver.

Aku bekerja kat Seremban International Golf Club. Ader 18 lubang. Beser main 9 lubang ajer. Dalam 2 jam baru abes game. Selalu datang petang-petang ajer. Pagi-pagi beta nak tido yea tuan-tuan dan puan-puan sekalian. So kalo datang tempat keje, ko sebagai caddy, kene la duduk kat tempat menunggu caddy, (personally, aku panggil kandang, sebab memang rupa macam kandang). Aku pegi dengan kawan aku. Nama dia Acab, sebaya dengan aku. Bapak dia yang suggest kami keje kat situ. Kalo bos-bos (panggilan bagi orang yang main golf) datang, dia akan berenti depan kandang caddy nih, dan panggil caddy feveret memasing.

".. Amidd.. lets go..." kata sorang bos kepada sorang caddy sebaya dengan bapak aku.
" Yesss, " Amedd yang shok main dam pun pegi la berlari-lari keriangan mendapatkan bosnya.

Selalunya, aku dengan acab akan jadi orang paling last. Kitorang nih sisa la. Paling tak best kalo dapat beg golf yang style lama. BERATTT!! kalo yang jenis baru tuh, ringan sket. Kalo boss baik ati, dia kasi troli, tarik jer beg golf tuh.

"Atok dulu kojo motong gotah, tu yang kuek mukul bola nih ha,
longan
kogheh macam bosi "

Mata kene bagus. KO KENE CARIK bola golf, kalo bola bos ko ilang la. Bola GOLF maksud aku. Aku penah sekali bekerja masa spek aku patah. terbelah dua kat tengah-tengah. MACAM ORANG BODOH!! Ashek betolkan spek ajer. Bos aku pon tengok aku semacam jer.

Penah dulu sorang bos cakap macam nih kat aku..

"..Wa ingat lu cina.. haiya..."
".. I'm Malay sir. Kong Xi fat choy sir.." tipu jer.. bodo sangat la aku nak mengarut-ngarut depan apek tu.

Bos-bos nih bukan semuanya handal main. Ader yang eksyen jer lebey. MAin macam haram. Nampak aku budak baru, sengaja la nak cerita projek juta-juta dengan aku. Macam la aku minat sangat nak tau. da la pukul bola ashek masuk semak.

" Today i have no luck la.." kata bos ompong tuh sambil tengok kat aku.
" Tangan kau tuh kocik- kocik tak bebodong... tuh jadi macam nih..." aku kata dalam ati.

Pastuh salahkan aku tak jumpa bola. Bloody hompong.

"Ekau arap an gayo yo lobih, tapi bola ashek masuk somak yoo.. tangan tak bebodung ko? " kata abang baju merah.

Aku kesian kat acab sebab dia selalu dapat beg berat. Da la badan dia kecik. Nak wat macam mana. Da rezeki dia. Sekali game, aku bleh dapat RM 15. Ok la kan. 2 jam ajer. Badan je kene kuat panjat bukit, turun bukit, masuk semak carik bola.

Aper pon tuh ader la pengalaman beharga bagi aku sebagai seorang pelajar. Ingat la, susah nak carik makan dow.. Belajar lagi senang. Tuh sebab mak bapak kita neh sanggup bwat aper saja untuk kita semua supaya boleh bejaya dalam idup. Antar gi UK, US, USJ, blaja tingi-tinggi. Bila dapat keje elok-elok, senang la masa depan. So, aper yang PENTINGGG????? Ilmu yea kawan-kawan... bukan kerjasama.. kuah3~

Nih golf club bapak aku.. sepupu aku kasi. Tak penah guna pun. Tapi bapak aku bwat penggait rembutan, ketuk tikus, dan cemat anak2 dia yang degil. (ko pecaya la aper aku cakap)

2 tembakan:

  1. syik s. ( July 3, 2009 at 8:42 AM )

    iyo ko papa guno club tu buek penggait rambutan? osah boto! apopun, idung kau berdarah-darah kan time jadi caddy?

  2. Kaloi ( July 4, 2009 at 12:03 PM )

    skang idung den tak bedaghah laie~