Saturday, November 14, 2009

Berhati-hati ketika berbelog

MashaAllah... CHANTEKKNYAAAA...


Ari tuh aku terbaca dalam sokabar Utusan Malaysia 10 September, cakap pasal nasihat Presiden Obama pasal kegiatan remaja-remaja pasal blog, frenster, facebook, youtube neh. Dia kata para remaja kene berhati-hati dalam mengupload dan menceritakan pasal isu-isu harian yang kadangkala menyebabkan imej korang akan tercemar pada masa akan datang.

"Saya akan beri kamu satu tip yang mudah dipraktikkan. Pertama sekali, kamu semua perlu berhati-hati dengan apa yang kamu hantar di dalam Facebook, kerana dalam era Youtube ini, apa saja yang kamu lakukan boleh dicungkil kembali pada masa akan datang," kata Obama.

"Semasa muda, kamu melakukan banyak kesilapan dan perkara-perkara bodoh.

"Banyak telah saya dengar tentang anak-anak muda yang menghantar pelbagai perkara ke Facebook dan apabila mereka mahu memohon kerja, mereka telah diselidik," tambahnya.

-utusan


Tambahan plak skang nih bakal majikan korang akan tanya korang ader blog tak? Sebab diorang akan akses blog korang, dan baca blog korang sebelum amek korang bekerja.. Kalo tengok blog korang, facebook korang, macam haram.. pemalas bwat kejer, dan ader isu-isu tertentu yang memalukan.. mungkin korang tak dapat la keje tuuu~ (35% calon kene rijek sebab dek isu neh)

Kerajaan Switzerland melarang kakitangannya daripada menggunakan laman Facebook selepas gagal menyuruh mereka untuk mengurangkan masa yang digunakan di dalam laman web tersebut.

“Pekerja yang memerlukan akses terhadap rangkaian sosial itu untuk penggunaan profesional boleh memohon pertimbangan khas,” kata kerajaan pusat dalam satu kenyataan.

Daripada tujuh kementerian negara itu, hanya kakitangan Kementerian Luar yang dibenarkan mempunyai akses terhadap laman web yang akan mula diharamkan minggu depan itu.
-utusan

Aperpon dalam dunia tanpa sempadan neh, kene la ati-ati.. takut seploh taun agi, korang da ader profession macam doktor ker, lawyer ker, PERDANA MENTERI ker, tapi bila orang kampung terjumpa video-video korang belasah anak lembu kat kampung korang masa muda-muda dulu, mesti jadi isu kan?

Jadi, berhati-hatilah... Masa depan anda bergantung pada aktiviti anda pada masa kini.. muahahahahaha..



Barrack Obama kata macam tuh


p/s : da lamo gilo x update belog.. memandangkan aku ader backup posting2 masa aku tgh free.. aku upload kan la satu nih.. untuk cerita2 yg terbaru.. aku takda masa lagi.. maleh nak pikir..

6 tembakan:

  1. Arif Dzulkifli ( November 14, 2009 at 5:42 PM )

    kalu time interview die tnye ak ad blog ke x, kompem ak ckp "TAKDAK!!"..haha

  2. Mysterious Lady ( November 14, 2009 at 10:22 PM )

    haah time interview aku yg sibuk ckp aku suke blogging. dorg xheran pun nmpknye

  3. Anwar Samad ( November 15, 2009 at 6:35 PM )

    york - aku pn sama..

    gadis misteri - kat sini ok lagi kot.. kalo amerika dah heboh dahh..

  4. Anonymous ( November 23, 2009 at 6:43 PM )

    ooo...mekasih bgtau...
    tersedar ckit aku..
    slaloo letak bnde merepek je..
    bile nak mule keje nnti..
    blog mst di delete...
    hahaah...
    hasilkan blog yg ilmiah je...hehe

  5. Anonymous ( November 23, 2009 at 6:44 PM )

    kerol..
    aku nak copy kate2 ko ltk kat sini k..
    nak bg peringatan kat bloggers yg aku knl...bule je kn?hehe
    hope bule la..

  6. Anwar Samad ( November 23, 2009 at 6:55 PM )

    amek jer.. x kesah..