Friday, September 11, 2009

Ada apa dengan 11 September ?

" Tak da kena mengena dengan cheq, NOOOO~ "

Hurmm.. 11 September? Bom? Kapal terbang langgar? Terroris? Islamofobia? Afghanistan? Iraq? Palestin? MINYAK?

Bagi aku, 11 September banyak memberi pengajaran kepada semua. Cuma kita aja yang tak tau la masih ingat atau tidak dengan kejadian ini yang menyebabkan imej Islam tercalar dengan teruk sekali di mata dunia. Bagi sesetengah kita, mender nih dah macam isu basi yang tak payah nak diingati lagi..

Tak kira la siapa yang bertanggungjawab kat isu nih, tapi bagi aku nih merupakan satu motif politik yang dijalankan untuk kepentingan sendiri. Tengok berapa ramai yang terkorban atas susulan peristiwa nih. Daripada makcik cleaner, businessman, ahli bomba sampai la petani-petani kat Afghanistan yang tak bersalah pon kene tempiasnya.

Runtuhnya WTC kat New York membuka satu lembaran baru dalam politik dunia. Dan agama kita menjadi bahananya dalam setiap isu berkaitan. Dan isu ini terus menjadi perdebatan orang-orang pandai dan orang-orang yang berlagak pandai untuk memberi teori memasing.

Kita sebagai manusia yang bertamadun perlu menghayati dan menjadikan kes nih sebagai satu pengajaran untuk pedoman masa depan. Setiap tindakan kita pada hari ini akan merubah nasib orang-orang sekitar kita dimasa depan. Aper pon ramai dah yang tekorban.. sanggup ker kita mengorbankan lebih ramai orang lagi?

" Woi.. abes kampung aku kene bom.. apehaaalll?? "